ST är en utbildningstjänst. Målet är specialistkompetens i psykiatri. Målet nås genom att klinisk tjänstgöring varvas med kurser och andra teoretiska moment, så att det sker en integrering av teori och praktik.


I början av ST ska den blivande specialisten tilldelas en personlig handledare, som ska vara specialistläkare i psykiatri och ha den pedagogiska färdighet som krävs för att vara en bra handledare och  ha genomgått handledarutbildning.
ST-läkaren ska i början av ST upprätta en utbildningsplan i samråd med den personliga handledaren och studierektorn. Detta görs lämpligen efter några månaders tjänstgöring. Under ST ska fortlöpande avstämning mot utbildningsplanen göras, för att den ska kunna justeras och kompletteras. Detta görs genom årliga avstämningsssamtal med ST-läkaren, den personliga handledaren och studierektorn.


Handledarsamtal med den personliga handledaren bör ske minst en gång per månad under hela utbildningen. ST-läkaren samlar sin dokumentation av tjänstgöringen i en portföjj. Exempel på sådan dokumentation är handledaromdömen, medsittningsprotokoll, epikriser, journalanteckningar, föredrag, uppsatser, PM, intyg över kurs och andra utbildningar samt reflektioner. Formativ bedömning av ST-läkarens kompetens görs fortlöpande i handledarsamtalen med utgångspunkt från portföljen.
Två formaliserade värderingar är att rekommendera under ST. Den ena kan lämpligen utföras ungefär halvvägs och den andra mot slutet av ST. Dessa bör göras av en extern värderare.


En genomgång av den samlade utbildningsdokumentationen görs vid avslutande av ST. I denna genomgång deltar ST-läkaren, den personliga handledaren och studierektorn, varefter studierektorn kan intyga att målen uppfyllts.
Handledning under klinisk tjänstgöring ges fortlöpande av läkare på den enhet där tjänstgöringen för tillfället äger rum (klinisk handledare) och skall innefatta regelbundna samtal en timme per vecka, möjlighet till rådfrågning under löpande arbete, ömsesidig medsittning samt regelbunden ömsesidig genomgång av journaler och annan dokumentation.

Inledningsvis vid varje placering bör ett utbildningsmål för placeringen utformas och nedtecknas med en plan för hur dessa skall följas upp under placeringen. Målen skall spegla var i utbildningen ST-läkaren befinner sig och inom vilket specialområde denne för tillfället är verksam. Om delar av dessa utbildningsmål inte nås under den aktuella placeringen skall de kunna föras vidare med ökat fokus till nästa placering.